zondag 15 januari 2012

Brand Dating

Elke dag maken duizenden mensen een profiel aan op een datingsite. Wanhopig of erg slim? Ik durf het niet te zeggen, want heb het nooit serieus geprobeerd. Nooit serieus, wel eens voor de grap.

Lang zoeken naar een website was niet nodig. Even Googlen, en advertenties en links vlogen mij om de oren. Na een klik op de eerste de beste optie, kwam ik op een datingsite terecht. Stap één verscheen groot in beeld. ‘’Bedenk wat u wilt bereiken.’’ Hier hoefde ik niet over na te denken, ik wist wat ik kwam doen. Ik verveelde me en wilde wel eens zien hoe dit in zijn werk ging. Volgens een andere melding had ik geluk, want aanmelden was gratis deze week. Stap twee was het invullen van een enorm profiel. Ze wilden echt alles van mij weten. Hier houd ik dus al niet van. Daarom besloot ik dan ook om niet overal eerlijk op te antwoorden.

Even later ontving ik een e-mail waarin stond dat Janine Jansen (ik dus) stond geregistreerd. Weer iets later meldde de datingsite dat er een match gevonden was. Huh, match? Nu al? Jaap Jaspers (vast ook niet zijn echte naam) zou, op basis van onze profielen, mijn soulmate zijn. Nadat ik Jaap Jaspers’ profiel had bekeken en zag dat hij 38 was, alleenstaande ouder en  werkzaam op een schapenboerderij, kon ik je verzekeren dat dit niet zo was.

Na deze ervaring was ik geneigd om datingsites af te keuren en alle mogelijke vormen van online dating over één kam te scheren. Maar toen las ik over ‘BrandDating’. ‘’BrandDating is een site die het mogelijk maakt een aantal merken te selecteren. Op basis van die merken word je gematcht met een geschikte partner.’’
Bij je inschrijving wordt niet gevraagd naar je lengte, schoenmaat en je hobby’s, maar vul je merken in. Vijfentwintig merken die iets vertellen over jou of je aanstaande date, onderverdeeld in de volgende vijf categorieën:
  1. Merken die jij geweldig vindt
  2. Merken die jij vreselijk vindt
  3. Merken die je graag bij je date ziet
  4. Merken die je liever niet bij je date ziet
  5. Merken om samen te doen – wat hiermee bedoeld wordt, laat ik even in het midden.
Dit spreekt mij dus al veel meer aan. Hier heb ik vertrouwen in. Ik durf namelijk te wedden dat deze site mij niet zou matchen met een vader die werkzaam is op een schapenboerderij. Want ik vermoed dat onze Jaap geen Starbucks koffie drinkt.

1 opmerking: