vrijdag 23 december 2011

Kerst

Overmorgen is het Kerstmis. Bij het optuigen van de boom denk ik terug aan Kerstmis vorig jaar. Toen was de boom veel groter. Ik kijk naar buiten en zie de zon schijnen door mijn raam. Vorig jaar sneeuwde het. Ik kijk op mijn horloge en zie dat het al middag is. Ik moet opschieten, want dadelijk zijn de winkels dicht. En ik moet nog zoveel halen. Vorig jaar had ik al mijn cadeautjes ruim op tijd.


Als ik terug denk aan kerst tien jaar geleden, betrap ik mijzelf erop dat mijn herinneringen overdreven zijn, geromantiseerd. Want als ik tien jaar terug denk, dan stond er een tien keer grotere kerstboom, er lag tien keer meer sneeuw en ik had mijn kerstcadeaus al in februari.
Wat nu wel echt anders is, dan tien jaar geleden, is mijn beleving van de feestdagen.  Mijn adventkalender was dit jaar in één dag op en ik als ik naar bed ga, val ik meteen in slaap.

Over hoe het vroeger was, hoef ik niets te vertellen. Onderstaand filmpje zegt genoeg.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten